Poniżej zamieszczamy statut fundacji działającej pod nazwą "Fundacja Rozwoju Kina".
Statut Fundacji Rozwoju Kina
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą Fundacja Rozwoju Kina, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona przez Apollo Film Sp. z o. o., zwaną dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym
w dniu 12 stycznia 2006 roku przez notariusza Grzegorza Iłowskiego z Kancelarii Notarialnej, w Krakowie przy ul. Grunwaldzkiej 13, rep. 223/2006.
§ 2
Fundacja z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskuje osobowość prawną i działa na podstawie przepisów obowiązującej ustawy o fundacjach oraz niniejszego Statutu.
§ 3
Fundacja może używać wyróżniającego znaku graficznego.
§ 4
Siedzibą Fundacji jest miasto Kraków.
§ 5
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla właściwej realizacji celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami RP, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 7
Dla realizacji swoich zadań statutowych Fundacja może przystępować do spółek i fundacji oraz tworzyć inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
w szczególności Instytuty i placówki kulturalne.
Rozdział II
Cele Fundacji
§ 8
Celem fundacji jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna, także w zakresie kultury fizycznej i sportu, wspierania inicjatyw społecznych, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, w szczególności upowszechnianie wiedzy o kinie, edukacja medialna i rozwój ICT, promocja nowych technologii kinowych oraz wspieranie rozwoju rynku kinowego w Polsce.
§ 9
1. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1) organizowanie seminariów, szkoleń, warsztatów, targów, wystaw i konferencji poświęconych rynkowi kinowemu;
2) doskonalenie zawodowe osób działających w obszarze kultury i edukacji,
ze szczególnym uwzględnieniem branży kinowej,
3) organizowanie i finansowanie pokazów promujących rozwój kultury i branży kinowej;
4) wydawanie materiałów informacyjnych dotyczących kultury, w tym rynku kinowego;
5) wdrażanie nowych technologii,
6) gromadzenie środków materialnych i finansowych pozwalających na realizację celów Fundacji;
7) współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi działającymi w zakresie objętym celem Fundacji a w szczególności z osobami i środowiskami zaangażowanymi
w dziedzinie rozwoju kina tj. dystrybutorami filmów, dostawcami sprzętu kinotechnicznego;
8) współpracę z publicznymi służbami zatrudnienia,
9) działalność szkoleniową na rzecz osób bezrobotnych, poszukujących pracy,
w szczególności kobiet, młodzieży, seniorów, niepełnosprawnych
10) nawiązywanie i utrzymywanie stosunków z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami w zakresie celów Fundacji;
11) promocję i wspomaganie edukacji,
12) edukację społeczną
13) usługi doradcze i eksperckie
14) organizowanie przedsięwzięć informacyjnych i promocyjnych
Rozdział III
Majątek Fundacji
Działalność
§ 10
1. Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie 10.000 złotych, która to kwota wniesiona jest w całości przez Fundatora.
2. Z Funduszu Założycielskiego na działalność gospodarczą przeznacza się kwotę 2.000 złotych.
§ 11
Środki na realizację celów Fundacji i na pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z:
1) darowizn, spadków, zapisów i innych datków wniesionych przez osoby fizyczne
i prawne, instytucje nie posiadające osobowości prawnej, obywateli państw obcych lub podmioty zagraniczne;
2) dotacji i subwencji osób prawnych;
3) środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej (w tym środków funduszy strukturalnych i z programów wspólnotowych);
4) innych niż wymienione w pkt. 3 środków bezzwrotnych pochodzących ze źródeł zagranicznych
5) nieruchomości i ruchomości otrzymanych z darowizn lub zakupionych przez Fundację;
6) dywidend i zysków z akcji lub udziałów;
7) odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych;
8) dochodów z działalności gospodarczej;
9) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych.
§ 12
W razie powołania do dziedziczenia, Prezes Fundacji składa, za zgodą Rady Fundacji, oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas,
gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe. W przeciwnym wypadku Prezes Fundacji składa oświadczenie
o odrzuceniu spadku.
§ 13
1. Rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
2. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe w oparciu o zasady określone odrębnymi przepisami.
3. W księgach rachunkowych działalność statutowa Fundacji jest wyodrębniona
od działalności gospodarczej.
§ 14
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 15
1. Majątek i dochody Fundacji przeznaczone będą na realizację celów statutowych zgodnie
z ustalonym programem działania Fundacji oraz na koszty działalności samej Fundacji.
2. Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte
na realizację wszystkich działań statutowych Fundacji.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 16
1. Organami Fundacji są:
1) Fundator,
2) Rada Fundacji,
3) Zarząd.
2. Fundacja wykonuje swoje zadania przy pomocy Zarządu, pracowników etatowych Fundacji i wolontariuszy.
Rada Fundacji
§ 17
1. Rada Fundacji jest kolegialnym organem nadzorczym, kontrolnym i opiniotwórczym, odrębnym od Zarządu i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, składającym się z 3 - 10 członków.
2. W skład pierwszej Rady Fundacji wchodzą osoby powołane przez Fundatora,
z zastrzeżeniem postanowień pkt.4 zdanie 2.
3. W skład Rady Fundacji może wchodzić Fundator lub przedstawiciele Fundatora.
4. Pierwszy skład Rady powołuje Fundator, natomiast o powołaniu kolejnych członków Rady lub powołaniu nowych członków Rady na miejsce dotychczasowych, decyduje Rada Fundacji w formie uchwały. W przypadku, gdy z braku wystarczającej liczby członków, Rada Fundacji nie może podjąć uchwały o przyjęciu nowych członków, uprawnienie
to przysługuje Fundatorowi.
5. Rada Fundacji podejmuje działalność, jeżeli w jej skład skutecznie powołane zostały
co najmniej 3 osoby. W przeciwnym wypadku jedynym organem Fundacji staje się Zarząd.
§ 18
1. Rada Fundacji składa się z Przewodniczącego Rady Fundacji i Członków Rady. Przewodniczącego Rady powołuje Fundator, powołanie następuje na czas nieokreślony. W przypadku gdy Fundator nie ma możliwości powierzenia funkcji Przewodniczącego Rady o wyborze Przewodniczącego wśród Członków Rady decyduje Rada Fundacji
w formie uchwały.
2. Przewodniczący Rady Fundacji organizuje pracę Rady Fundacji oraz reprezentuje Radę Fundacji na zewnątrz.
3. Szczegółowy zakres obowiązków Przewodniczącego Rady Fundacji, prócz postanowień niniejszego statutu określa Regulamin Rady Fundacji.
§ 19
Do kompetencji Rady Fundacji należy:
1) określanie ogólnych kierunków działań Fundacji,
2) coroczne zatwierdzanie programu działania Fundacji przedstawionego przez Zarząd,
3) przyjęcie sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji w danym roku kalendarzowym
i udzielanie absolutorium członkom Zarządu z wykonania przez nich obowiązków,
4) powołanie i odwołanie członków Zarządu,
5) reprezentowanie Fundacji w stosunkach z członkami Zarządu,
6) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd,
7) kontrolowanie stanu majątkowego Fundacji,
8) uchwalanie aktów wewnętrznych Fundacji,
9) ustalanie wielkości zatrudnienia i zasad wynagradzania członków Zarządu,
10) decydowanie o utworzeniu i likwidacji wyodrębnionych instytutów i placówek,
11) powoływanie i odwoływanie dyrektorów wyodrębnionych instytutów i placówek,
12) podejmowanie uchwały o likwidacji Fundacji - w przypadku gdyby decyzji tej nie mógł podjąć Fundator,
13) podejmowanie uchwały o połączeniu z inną Fundacją, na wniosek Zarządu - w przypadku gdyby decyzji tej nie mógł podjąć Fundator,
14) opiniowanie projektów uchwał w sprawie zmian statutu Fundacji przedstawionych przez Zarząd - w przypadku gdyby decyzji tej nie mógł podjąć Fundator.
15) zmiana statutu Fundacji, w tym poszerzenie celów działania Fundacji.
16) Opiniowanie planowanych przez Zarząd działań, które nie skutkują zwiększeniem majątku Fundacji.
§ 20
- Rada Fundacji może powołać dodatkowe organy Fundacji.
- Rada Fundacji może powołać lub odwołać członków dodatkowych organów Fundacji.
§ 21
1. Rada Fundacji obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż raz w roku w terminie wyznaczonym przez Przewodniczącego Rady Fundacji, podejmując stosowne uchwały.
2. Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji z inicjatywy własnej lub na wniosek Prezesa Zarządu lub co najmniej dwóch członków Rady Fundacji.
3. W szczególnych przypadkach uchwały Rady Fundacji mogą zostać podjęte także bez odbywania posiedzenia, w drodze głosowania elektronicznego na adres e – mail wyznaczonego członka Rady Fundacji, za pomocą faxu na wskazany numer, lub poprzez złożenie podpisów pod treścią uchwały przez poszczególnych członków Rady Fundacji.
4. Na zaproszenie Rady Fundacji, w posiedzeniach Rady Fundacji mogą uczestniczyć Członkowie Zarządu.
§ 22
1. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów w obecności 2/3 członków składu Rady Fundacji, chyba że niniejszy statut stanowi inaczej. W razie równości głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
2. W przypadku, gdy wszyscy członkowie Rady Fundacji otrzymali pisemną informację
z czternastodniowym uprzedzeniem o miejscu, czasie i programie posiedzenia Rady Fundacji, uchwały mogą być podejmowane przy obecności mniej niż 2/3 składu Rady Fundacji.
3. Wszelką korespondencję skierowaną z czternastodniowym uprzedzeniem na adres wskazany przez członka Rady Fundacji jako adres dla doręczeń uznaje się za prawidłowo doręczoną z upływem ostatniego dnia powyższego terminu.
4. Wobec członka Rady Fundacji, który wskaże adres elektroniczny bądź numer faksu jako adres dla doręczeń, wszelką korespondencję skierowaną zgodnie z powyższą informacją członka, w razie braku potwierdzenia jej otrzymania, uznaje się za doręczoną prawidłowo najpóźniej z upływem 7 dni od dnia transmisji danych.
§ 23
Mandat członka Rady Fundacji wygasa:
1) z chwilą doręczenia Zarządowi Fundacji przez członka Rady Fundacji pisma
o rezygnacji z uczestnictwa w Radzie Fundacji,
2) z chwilą jego śmierci,
3) z chwilą podjęcia uchwały Rady Fundacji o wykluczeniu z Rady Fundacji. Uchwała
ta podejmowana jest większością 2/3 głosów członków Rady Fundacji przy obecności
co najmniej 2/3 składu Rady Fundacji.
§ 24
W przypadku niemożności podjęcia działalności przez Radę Fundacji, w szczególności
z uwagi na brak wymaganej liczby członków, wszelkie uprawnienia i kompetencje Rady Fundacji określone w § 18, § 19 należą do Fundatora. W przypadku, gdyby Fundator nie mógł pełnić obowiązków Rady Fundacji, uprawnienia te przysługiwać będą ostatnim członkom Rady Fundacji, do czasu wyboru nowych.
Zarząd
§ 25
Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 26
Zarząd składa się z 1-3 członków, których powołuje na czas nieokreślony Rada Fundacji, z tym ze pierwszy Zarząd powołuje Fundator.
§ 27
Rada Fundacji, a w przypadku pierwszego Zarządu Fundator, powierza jednemu z Członków Zarządu pełnienie funkcji Prezesa, a pozostałym Członkom Zarządu powierza pełnienie funkcji Wiceprezesów.
§ 28
1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa:
1) w przypadku Zarządu jednoosobowego - jedyny członek Zarządu,
2) w przypadku Zarządu dwuosobowego – Prezes Zarządu i Wiceprezes działający łącznie,
3) w przypadku Zarządu trzyosobowego - Prezes Zarządu i Wiceprezes działający łącznie, lub dwóch Wiceprezesów działających łącznie.
2. Zarząd może w drodze uchwały ustanawiać pełnomocników do podejmowania określonych czynności.
§ 29
1. Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy niezastrzeżone wyraźnie do kompetencji Rady Fundacji i Fundatora.
2. Swoje zadania Zarząd zobowiązany jest wykonywać z należytą starannością przy ścisłym przestrzeganiu obowiązujących przepisów prawa i statutu.
§ 30
Do szczegółowego zakresu działania Zarządu Fundacji należy:
1) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
2) opracowywanie wieloletnich i rocznych planów działania Fundacji;
3) sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji;
4) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
5) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów;
6) zaciąganie zobowiązań i zawieranie umów.
§ 31
1. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał.
2. Uchwały Zarządu zapadają większością głosów, w przypadku Zarządu trzyosobowego głos każdego członka jest równy, W przypadku równości głosów w Zarządzie dwuosobowym, decydujący jest głos Prezesa Zarządu.
§ 32
1. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swoich funkcji. W takim przypadku Członek Zarządu jest zobowiązany uzyskać pisemną akceptację Przewodniczącego Radu Fundacji, przy czym akceptacji wymaga wysokość wynagrodzenia wynikającego ze stosunku pracy, umowy o dzieło, umowy zlecenia lub innych umów związanych z wykonywaniem prac na rzecz Fundacji lub przy realizowanych przez Fundację projektach.
2. Zarząd może zatrudniać pracowników w ramach realizowania celów statutowych Fundacji, po zaakceptowaniu propozycji zatrudnienia przez Radę Fundacji.
§ 33
1. Członkostwo członka Zarządu wygasa w przypadku jego śmierci, odwołania bądź jego rezygnacji.
2. Członkowie Zarządu mogą zostać odwołani w każdym czasie bez podawania
i uzasadniania przyczyny odwołania.
3. Członków Zarządu odwołuje Rada Fundacji. Jeżeli Rada Fundacji nie powoła w miejsce odwołanego członka Zarządu nowego członka Zarządu w terminie 14 dni od odwołania, Fundator może sam powołać nowego członka Zarządu w miejsce odwołanego.
Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację
§ 34
1. Dla zapewnienia bytu Fundacji, w tym realizacji jej celów statutowych, Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, działalność gospodarczą.
2. Dochód z prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej jest przeznaczony wyłącznie na realizację jej celów.
§ 35
Przedmiotem działalności gospodarczej, prowadzonej dla realizacji celów Fundacji, jest:
1) wydawanie książek,
2) wydawanie gazet,
3) wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych,
4) wydawanie nagrań dźwiękowych,
5) działalność wydawnicza pozostała,
6) drukowanie gazet,
7) działalność poligraficzna pozostała, gdzie indziej nie sklasyfikowana,
8) składanie tekstu i wytwarzanie płyt drukarskich,
9) działalność graficzna pomocnicza,
10) reprodukcja nagrań dźwiękowych,
11) reprodukcja nagrań wideo,
12) restauracje i inne placówki gastronomiczne,
13) bary,
14) przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
15) działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej nie sklasyfikowana,
16) prace badawczo - rozwojowe w dziedzinie kulturoznawstwa i sztuk pięknych
17) badanie rynku i opinii publicznej,
18) reklama,
19) działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej nie sklasyfikowana,
20) zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
21) kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
22) wynajem nieruchomości na własny rachunek,
23) pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,
24) zarządzanie nieruchomościami na zlecenie,
25) działalność w zakresie oprogramowania,
26) przetwarzanie danych,
27) działalność związana z bazami danych,
28) działalność związana z informatyką pozostała.
§ 36
1. Działalność gospodarcza będzie prowadzona przez Fundację lub przez wyodrębnione organizacyjnie przedstawicielstwa, biura, zakłady i inne placówki.
2. Wszystkie placówki prowadzące działalność gospodarczą podlegają Zarządowi Fundacji.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 37
